Kraliçe satrançta

Bu yazıda satranç oyunundaki çok özel bir taşı inceleyeceğiz: vezir (veya kraliçe). Vezir, hatta bakire olarak da adlandırılan vezirin satranç oyununda tartışmasız özel bir yeri vardır. Şah oyunun bittiği taş (ve rakibin oyununun hedefi) olsa da, vezir şüphesizoyundaki en güçlü taştır. Oyundaki (kendisinden sonra gelen) en güçlü iki taş olan kale ve filin hamlelerini birleştirir. Ayrıca bir piyonun ilerlemesiyle de çoğaltılabilir. Peki vezirin hareketlerinin kendine has özellikleri nelerdir? Satranç stratejisi açısından ne sağlar? Vezir nasıl oldu da oyunda bu kadar büyük bir güce sahip oldu?
”  

 

Özet: 

I – Satrançta vezirin hamleleri 

  1. < a href="#section-2">Satrançta vezir, bilmeniz gereken temel bilgiler  
  2. Satrançta vezir ile satranç stratejisi: çatal, uzun menzilli taş, savunma ve saldırı.

II – Oyundaki en güçlü taş olan vezirin tarihi: vezirlikten vezirliğe!

  1. Avrupa kültürüne adaptasyonu bağlamında satranç oyunu ve satranç veziri  
  2. Devrim döneminde satrancın piyonu ve veziri
  3. Vezir, kraliçe ya da bakire? Hıristiyanlığın kesin etkisi   

dame echecs bois jeux d'échecs

I – Satrançta vezirin hareketleri &.
nbsp;

Vezir (veya dilin kötüye kullanılmasıyla vezir, Fransızca’da kraliçe gibi D olarak belirtilmesine rağmen) oyunun ana taşıdır. Geçmişte daha da büyük bir öneme sahip olmasına ve oyunu yeniden dengelemek için kurtarılmasına rağmen, en önemli taş olmaya devam etmektedir. Önceonun hareketlerini inceleyeceğiz. Klasik bir satranç tahtası mı arıyorsunuz? süper turnuva satranç tahtamızı tercih edin! :

 

1. The chess queen, the basics you need to know 

A piece oflong range, the queen is able to move inyatay çizgide vedikey çizgide maksimum kare olmadan. Yolunda başka bir taşla karşılaşmadığı sürece. Bu nedenle hareketleri kale ve filin hareketlerini birleştirir. Tüm taşlar gibi (en passant capture sırasında piyonlar hariç) bir taşı onun karesine hareket ederek yer. 

Bu
nedenle her iki tarafın da bir veziri vardır
.Beyaz vezir için d1 ve siyah vezir içind8.

dame echecs bois reine

Bir anımsatıcı olarak şunu unutmayınvezir her zaman kendi rengindedir!

 

2. Vezir ile satranç stratejisi: çatal, uzun menzilli taş, savunma ve saldırı.
Satrançta vezir ile satranç stratejisi: çatal, uzun menzilli taş, savunma ve saldırı.

Vezir çatal, yani çift saldırı için mükemmel bir taştır.
Birçok kareyi (yatay ve dikey olarak) kapsayabilmesi gibi büyük bir olasılık sayesinde bu mümkün olur. Bir tahmine göre (ki bu kesinlikle bir kural değildir) vezirin önemi 9 ila 10 piyonun toplam önemine eşittir! Vezir genellikle yeni başlayanlar tarafından birkaç hamlede şahı tuzağa düşürmek ve
mat etmek için hızlı bir şekilde ortaya çıkarılır. Ancak bu her zaman iyi bir fikir olmayabilir ve daha deneyimli oyuncular bunu yapmaz

bayan satranç şahı vezir

Çünkü veziri de kolayca tehlikeye atabilir.
Unutmayalım ki birçok hamleye izin veriyorsa önemi, aynı zamanda onu vurmak için gerçek bir hedef haline getirir. Başka hiçbir piyon onun değerine sahip olmadığından, onu elde etmek için başka herhangi bir piyon feda edilebilir! Bazıları onu daha az tehlikeye atmak için savunmaya yerleştirmeyi tercih etse bile, vezir, kapsadığı kare sayısı göz önüne alındığında çoklu olasılıkları nedeniyle saldırıda olduğu kadar karşı saldırıda da güçlüdür. 

Vezirin çok hızlı oynandığı İskandinav savunmasıyla ilgileniyor musunuz?
Uluslararası satranç büyükustası Manuel Apicella size bu konuda daha fazlasını öğretiyor! 

II – Oyundaki en güçlü taş olan hanımefendinin hikayesi : vezi̇rli̇kten krali̇çeli̇ğe!

Vezir, saldırı ve savunma açısından tartışmasız bir şekilde oyunun en önemli taşı haline gelmiştir. Buuzun menzilli taş, korkunç gücüyle oyunun tüm dengesini açıkça değiştirir. Satranç oyununun başarısı taşlar arasındaki dengeye dayanırken, aynı zamanda bir kültürü, bir dönemi ve hatta bazen ideolojileri de temsil etmesi ilginçtir. Bu sembolik noktaya daha sonra geri döneceğiz, ama önce: Satranç oyununda o her zaman bir vezir miydi? Güzel blueberry satranç tahtamızı beğenebilir misiniz? Güzel ahşap ve İngiliz tarzı kraliçeler!

 

 

1. Avrupa kültürüne adaptasyonu bağlamında satranç oyunu ve satranç veziri 

Satranç oyunu, Avrupa versiyonuyla diğerlerinden çok farklıdır. Gerçekten de,satranç toplumu temsil eder ve en büyük ve en önemli taşın şah olması boşuna değildir.

wooden chess lady

Ayrıca, taşlar şahın etrafına büyüklük sırasına göre yerleştirilmelidir. Bu açıkça bize en önemli kişilerin krala en yakın olduğu kraliyet yemeklerini (hatta bugün bile soylu yemeklerini) hatırlatıyor. Bununla birlikte, bu hususun nitelendirilmesi gerekir çünkü aynı zamanda uzun menzilli bir taş olan kule, uçlarda yer almasına rağmen çok önemlidir. Şunu da unutmamak gerekir kisatranç oyununun ilginç ve teşvik edici bir oyun olabilmesi için dengeye ihtiyacı vardır. Satranç oyunundaki her şey kesinlikle toplumun bir aynası olarak yorumlanamaz, çünkü satranç her şeyden önce bir oyundur vekurallar dengeli bir oyun sunmalıdır. 

Son olarak, satranç tarihi ile ilgili yazımızda da okuyabileceğiniz gibi, oyun Asya eyaletlerinde ortaya çıkmış, Persler ve Osmanlılardan geçerek günümüze ulaşmıştır./span>viaSpain during the Ottoman conquest (of 5 centuries), to Europe.

dame chess queen gambit

Satranç oyunu daha sonra Avrupalılar tarafından Avrupa kültürüne uyarlandı. Aslında, bunu bir bağlama oturtalım. Satranç oyunu, onu yaratan halkların ve medeniyetlerin bir yansımasıydı. Böylece,taşlar söz konusu toplumların karakterlerine karşılık geliyordu. Bugün bildiğimiz kraliçe sikkesi kraliçe değil, bir danışman, vezir(vizier, vazir, wasîr, wesir ve hatta wezir) idi.Kral Pers rejimine karşılık gelen bir Şâh idi. Ahmak yerine birfil bile vardı!

kraliçe satranç kareleri

Öyleyse, mademki bizvezirin başlangıçta vezir olduğunu belirtmeliyiz. Bu vezirin çok daha sınırlı bir hareketi vardı, sadece tek bir kare çapraz hareket yapabilirdi. Bu onukısa menzilli bir taş haline getiriyordu ve önemi Avrupa veziriyle hiç eşleşmiyordu. Satranç oyunu Batı’ya ulaştığında, Avrupalılar oyunu kendilerine mal ettiler ve böylece doğal olarak onu kendi toplum temsillerine, kendi toplumlarına uyarladılar. satranç oyununun tarihçesi hakkında daha fazla bilgi edinmek için özel makalemize gidin! Bu şekilde, kendilerine çok aşina olmayan filler deliye dönüşür. Kraliyet çiftinin yanındaki yere dikkat edin, sanki onları eğlendirmek için. Bu pasaj muhtemelen fil kelimesinin Farsçaya () çevrilmesiyle daha kolay hale getirilmiştir.Fil, Sanskritçe’depīlu “deli” anlamına gelir).Fikir yine de yeterince doğal görünüyor. Şâh bir kral oldu ve doğal olarak yanında kraliçe de olacaktı. Atlı, atlı olarak kalır, bu da 2 uygarlık için ortak olduğu ölçüde mantıklı görünüyor. Ayrıca binicinin oyunun önemli bir parçası olmasa bile en azından estetiği haline geldiğini belirtmek gerekir. Atlar ve Avrupalılar arasındaki büyük dostluğun bununla bir ilgisi olabilir. 

dame échecs vizir

Son olarak, bu Asya’dan bir Pers oyununun uyarlanması bağlamında kraliçe kraliçe oldu. Vezir, başlangıçtaki oyun tarzını kökten değiştiren hareket açısından büyük önem kazanır. Vezir 1470 civarında (şahın yanı sıra) ilk hamleyi yapmadan iki kare sıçrayabilir. Bu onuaynı anda birçok kareyi savunmak ve saldırmak için farklı derecede güçlü yapar! Öyle ki, oyunda gerçek bir dengesizlik yarattı… Bu dengesizlik, bu değişikliklerden 110 yıl sonra kalenin icadı ve ardından bu iki adımlı atlamanın sona ermesiyle yeniden sağlanacaktı. Vezirin hareketleri öyle bir hal almıştı ki, satranç oyununun adı bile onlarla özdeşleşecek, daha çok vezire odaklanacak, oyun daha sonra “” olarak anılacaktı.vezirin şahları” ya da “öfkeli vezirin oyunu“! Bu da gösteriyor ki bu dönemde oyunun ağırlık merkezinde açıkçakadın vardı.

dame échecs reine enragée

2. Devrim döneminde piyonlar ve satranç veziri

Gördüğümüz gibi, satranç tarihinde satranç oyunu, toplumun bir temsili olarak sembolik bir öneme sahipti. Örneğin devrimci dönemde, cumhuriyetçi oyuncuların satranç düşüncesinde piyonlar büyük önem kazanmıştır. Elbette bu, halkın toplumdaki önemini ifade etmek içindi. Bazılarının, tüm oyunun gerçek bir siyasi kavram olan piyonların yerleştirilmesine dayandığını iddia etmesine yol açan da buydu. Satranç oyunu daha sonra 1789 devrimcileri tarafından yasaklanmıştır çünküşah ve vezirin kullanımı monarşist bulunmuştur. Satranç oyununun komünistler tarafından (tam da Fransız devriminin bir uzantısı olarak) ideolojik amaçlarla kullanıldığını da uzun uzun gördük. Fransız Devrimi’nin bu bağlamında oyuna bir kural eklendi. Bu kurala göre bir piyon vezir olabiliyordu. Sonuç olarak, piyon artık rakiplerini yiyebilirdi. Piyon, meritokrasi imgesindeÖrneğin 8inci durumda dama tahtası denemelerinin sonuna ulaşırsa oyundaki en güçlü taşa dönüşür. 

dame échecs pions

İşte bu yüzdenbazı oyunlarda 2 ekstra taş, bir piyonun vezir olmayı başarması durumundaiki ekstra vezir (bir beyaz ve bir siyah). Eğer ikinci bir vezir yoksa, ters çevrilmiş bir kale kullanılır. Eğer fazladan iki veziri olan bir satranç takımı arıyorsanız, bizde tam da aradığınız şey var: 

 

dame echecs bois promotion


3. Hanımefendi, kraliçe ya da bakire? Hıristiyanlığın kesin bir etkisi.  

Böyle bir sembolik paranın gücü, bizi kraliçenin ve aynı şekilde kadının sosyal düzendeki yeri hakkında düşünmeye sevk ediyor.
Buradan bir teori ortaya çıkıyor: kadının bu gücü, on beşinci yüzyılda İtalyan prensliklerinde kadınların güçlenmesini yansıtıyor. Bu yüzyıl, kraliçenin aşırı güçlenmesine (yaklaşık 1470) tekabül eder ve hatta kraliçenin yerinin ve hareketlerinin değiştirilmesini açıkça isteyenin Katolik Isabella olduğu görülür! Vezir, vezirin satranç tahtasında daha fazla güce sahip olmasını istemiştir! İşte
o zaman her yere hareket
edebilecektir

lady chess Catherine the Catholic queen

Ayrıca, lady’nin kraliçe ve hatta bazen bakire olarak da adlandırıldığını unutmayın. Bu şaşırtıcı gelebilir, ancak tüm bu isimler bize açıkça Meryem Ana’yı, leydimizi düşündürüyor. Bunu göz önünde bulundurduğumuzda, oyundaki gücünün Hıristiyan kültüründen geldiğini varsayabiliriz. Elbette, kraliçeler Hıristiyan toplumlarda her zaman çok önemli olmuştur. Meryem Ana (kraliçeyevirjin de denmesi boşuna değildir herhalde) Hıristiyan ayinlerinde çok önemli bir yere sahiptir. Üstelik Meryem, “kraliçe” olarak tanımlanır (bkz.Salve Regina,  “Je vous salue Marie” olarak çevrilmiştir.”Fransızca’da “regina“, Latince’deKraliçe anlamına gelir). Yani Hıristiyan toplumlarda kadının yeri başka hiçbir şeye benzemez. Ve kraliçelerin önemi bunu çok iyi göstermektedir. 

virgin chess lady

Örneğin Fransa’da kraliçeler birçok kez ülkeyi yönetmişlerdir. Aziz Louis’nin yokluğunda ülkeyi yöneten Kastilyalı Blanche’ı düşünebiliriz. Ama aynı zamanda Fransa’yı kocası kralla birlikte yöneten büyükannesi Aquitaine’li Eleanor da vardı. Her iki ülkenin de kraliçesi olduğu için (tarihte eşi benzeri görülmemiştir) Fransız ve İngiliz siyaseti üzerinde büyük bir etkisi vardı! Elbette Catherine de Médicis’i de düşünebiliriz, kraliçe gibi bir figür ve daha niceleri… Hıristiyan toplumlarında azizlerin ve kraliçelerin önemini kimse inkar edemez. Marian kültü Hıristiyanlar için çok önemlidir ve Fransa’da daha da önemlidir. Yine de Fransa’da en sevilen azizlerden biri de Saint Joan of Arc’tır (heykeli olmayan bir kilise görmek nadirdir). 

dame échecs revolution française

Bu devamda, Cumhuriyeti temsil eden aslında Marianne’dir (Marie’nin annesi olan Marie ve Anne’nin kısaltması). Daha basit bir şekildefin amor‘dan söz edebiliriz, bu da kadını şövalyenin tüm fedakârlıklarının nesnesi haline getirerek gerçek bir kaideye oturtur. Şairlerin geleneği de, ünlü Ronsard’ın yaptığı gibi, kraliçe için güzel şiirler yazmaktı. İlginç bir gerçek de İbranilerin kadınlara komşularından çok daha iyi bir konum sağlamış olmalarıdır. Romalılarda, örneğin kanon hukukunda, kadınlar son derece sınırlı bir yere sahipti, hatta hayatlarını gerçekten kontrol edemiyorlardı. Yunanlılarda da durum çok daha iyi değildi. Régine Pernoud’nun çalışması bu açıdan çok ilginçtir. Orta Çağ’da, o dönemde Hıristiyanlığın muazzam etkisi nedeniyle, kadınların konumunun çok daha iyi olduğunu gösterme eğilimindedir (örneğin, 12. yüzyıldan itibaren kadınların ilk isimlerini içeren belediye başkanlarının seçilmesi için oylama kayıtları bulduk). Ancak kanon hukuku ya da Roma hukuku, daha sonra kadının statüsü üzerinde zararlı bir etkiye sahip olmuştur. 

dame échecs italie

Sonuç olarak, Ortaçağ’ın bu dönemi, oyunda çok önemli bir kraliçenin oluşum dönemine (15. yüzyıl) karşılık gelir. Vezirin bu sembolik (ve gerçek) önemi üzerinde derin bir etkiye sahip olan şeyin, bu dönemde zirvede olan Hıristiyanlık olduğu bir açıklama olabilir. Ayrıca geleneksel formunda (staunton) kralın başında bir haç taşıdığına dikkat edin, bu nedenle kraliçenin gücünü destekleyen kişinin potansiyel olarak Katolik Isabella (açık bir isimden daha fazlasıyla) olması bu analizi daha da desteklemektedir.

 

dame echecs bois


Satranç vezirinin tarihi hakkında çok şey yazılmış olsa da, tasarımı ahşaptan oyulmuş birçok vezir tasarımına sahne olmuştur.
Gerçekten de vezir satrançta birçok şekil almıştır. En iyi bilineni tabii ki staunton şeklidir. Vezir daha sonra boyutuyla (oyundaki en büyük ikinci) ve vezirlerin taçlarına karşılık gelen tacıyla işaretlenmiştir. The King’s Chessboards™
‘da 600’den fazla vezir stili sunuyoruz… Bu geniş yelpazede kendinizinkini bulacağınızdan emin olabilirsiniz! İşte önerilerimizden bazıları: 

Bu muhteşem satranç takımlarıyla 2 vezir daha bulacaksınız! İşte çok özgün bir stile sahip şimşir bir satranç takımı:

 

Egzotik ahşap Staunton satranç takımımız:

Gorgeous Staunton roll-up chess set! : 

 

Çok güzel egzotik ahşap satranç tahtası ile siyah abanoz ve şimşir satranç takımı :

 

 

 

 

dame échecs reine

Kaynaklar: 

https://fr.wikipedia.org/wiki/Dame_(%C3%A9chess)

https://fr.wikipedia.org/wiki/Isabelle_la_Catholique

https://www.babelio.com/livres/Pernoud-Pour-en-finir-avec-le-Moyen-Age/30185

https://www.francetvinfo.fr/replay-radio/les-pourquoi/les-pourquoi-pourquoi-au-jeu-dechecs-cest-la-reine-la-plus-puissante-et-non-le-roi_2147665.html

https://www.lefigaro.fr/culture/2014/08/03/03004-20140803ARTFIG00122-les-rois-du-roque.php

https://www.dictionnaire-academie.fr/article/A9R1408

https://www.dictionnaire-academie.fr/article/A8V0687

https://www.dictionnaire-academie.fr/article/A8V0687

Leave a Reply

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir